Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
6 février 2013

GLOBE Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΕΝΟΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΙΩΑΝΝΗΣ ΟΡΦΑΝΟΣ - 3ο ΓΕΛ ΑΙΓΑΛΕΩ

  Η εισήγηση του συναδέλφου κ. Ι.Ορφανού (ΠΕ 4) του 3ου ΓΕΛ ΑΙΓΑΛΕΩ στο σεμινάριο που έγινε στην Στυλίδα τον Ιανουάριο (2013) με θέμα την Κλιματική αλλαγή και τα ακραία καιρικά φαινομενα.

Για να κατεβάσετε την εισήγηση πατήστε στον παρακάτω δεσμό:

Orfanos_Stylida_Klimatikiallagi

GLOBE Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΕΝΟΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

ΙΩΑΝΝΗΣ ΟΡΦΑΝΟΣ - 3ο ΓΕΛ ΑΙΓΑΛΕΩ

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι καλή χρονιά.

Ευχαριστώ τους διοργανωτές του σεμιναρίου που μου έκαναν την τιμή να συμμετάσχω και να καταθέσω την εμπειρία μου από την εφαρμογή ενός παγκόσμιου περιβαλλοντικού προγράμματος στο σχολείο.

Το GLOBE (Global Learning and Observations to Benefit the Environment ) είναι ένα πρόγραμμα που ξεκίνησε το 1995 από τις ΗΠΑ και γρήγορα αγκάλιασε όλο τον κόσμο.

Σήμερα συμμετέχουν 112 χώρες με την παρακάτω κατανομή

       38 Από την Ευρώπη

       26 Από την Αφρική

       22 Από την Ασία

       20 Από την Αμερική

        6  Από τον Ειρηνικό  Ωκεανό

Με περίπου  26.000 σχολεία , 6.000 καθηγητές και 1,5 εκατομμύρια μαθητές να έχουν λάβει μέρος στο πρόγραμμα και με περίπου 96.000.000 μετρήσεις να έχουν καταχωρηθεί στη βάση δεδομένων.

Οι ερευνητικοί τομείς του προγράμματος είναι:

  •      Ατμόσφαιρα – θερμοκρασία και υγρασία αέρα , νεφοκάλυψη ,ύψος και pH βροχής ,ατμοσφαιρική πίεση
  •     Υδρολογία – θερμοκρασία νερού , διαλυμένο οξυγόνο , αλατότητα
    •     Εδαφοκάλυψη – βιολογία , αποτύπωση της χλωρίδας και της πανίδας της περιοχής
    •     Έδαφος – υγρασία , χημική σύσταση ,στρώματα
    •     η γη ως σύστημα- παγκόσμια κλιματικά φαινόμενα
    •     σύνδεση με δορυφορικές αποστολές

 

Το GLOBE είναι ένα πρόγραμμα το οποίο στοχεύει:

 

  • Να δώσει στους μαθητές τη δυνατότητα να κάνουν περιβαλλοντικές παρατηρήσεις που θα συνεισφέρουν στη βελτίωση του γήινου οικοσυστήματος

 

  • Να βελτιώσει τη γνώση των ανθρώπων για το περιβάλλον σε όλο τον κόσμο

 

  • Να δώσει την ευκαιρία στους μαθητές να συνεργαστούν με διακεκριμένους επιστήμονες σε όλο τον κόσμο, με τους οποίους θα επικοινωνούν μέσω ενός παγκοσμίου δικτύου

 

  • Να προκαλέσει τη συνεργασία μαθητών και δασκάλων / καθηγητών σε θέματα σχετικά με το περιβάλλον

 

  • Να εμπλουτίσει τις ήδη υπάρχουσες γνώσεις των μαθητών στις θετικές επιστήμες

 

  • Να  καθιερώσει υψηλότερα πρότυπα στην εκπαίδευση σε ότι αφορά τα επιστημονικά και τεχνικά θέματα

 

Οι μαθητές που συμμετέχουν στο πρόγραμμα GLOBE:

 

  • πραγματοποιούν μετρήσεις στην περιοχή του σχολείου τους

 

  • παράγουν, λαμβάνουν και χρησιμοποιούν χάρτες

π.χχάρτης μέγιστης θερμοκρασίας αέρα στην Ευρώπη

 γραφικές παραστάσεις,

π.χ μέση  θερμοκρασία αέρα για 3 σχολεία συγχρόνως  του Βορείου και Νοτίου ημισφαιρίου

ή σχέση μεταξύ θερμοκρασίας υδάτων και διαλυμένου οξυγόνου

 

πίνακες και άλλα που προκύπτουν από τα δικά τους δεδομένα, αλλά και από τα δεδομένα άλλων σχολείων στην Ελλάδα και το εξωτερικό

 

  • μελετούν το περιβάλλον αναλύοντας τις δικές τους παρατηρήσεις

 

  • αναζητούν και λαμβάνουν δεδομένα από άλλες πηγές πληροφοριών που αφορούν τη μελέτη του περιβάλλοντος

 

  • συγκρίνουν τα δικά τους δεδομένα με τα δεδομένα που προέρχονται από 13 δορυφόρους καθώς από μοντέλα πρόγνωσης.

 

  • επικοινωνούν στην Ελλάδα ή και το εξωτερικό με άλλους μαθητές , επιστήμονες ή και οργανισμούς για θέματα περιβάλλοντος που τους αφορούν 

 

 

 

Η Ελληνική συμμετοχή στο πρόγραμμα GLOBE ξεκίνησε το 1997 με τη συμμετοχή 25 σχολείων από όλη τη χώρα.

Μετά από 5-6 χρόνια παρουσίας το ενδιαφέρον από τους συμμετέχοντες ατόνησε , ενώ τον τελευταίο χρόνο γίνεται μια πάρα πολύ καλή προσπάθεια για την επαναδραστηριοποίηση των σχολείων καθώς και στη συμμετοχή και άλλων σχολείων στο πρόγραμμα.

Το πρόγραμμα στην Ελλάδα λειτουργεί υπό την επίβλεψη του Τμήματος Φυσικής του Πανεπιστημίου της Αθήνας.

Η εφαρμογή του προγράμματος στο σχολείο μας ακολούθησε και αυτό μια παρόμοια πορεία. Με τη συμμετοχή των μαθητών μέχρι το 2003 , σε ποσοστά που έφταναν κατά μέσο όρο περίπου το 30% του συνόλου των μαθητών του σχολείου , και την επαναδραστηριοποίησή τους από τα μέσα της περσινής σχολικής χρονιάς. Όμως υπάρχει ένα συνεχές αρχείο δεδομένων 16 ετών καθόσον συνεχίσαμε τη λήψη μετρήσεων κατά την περίοδο της αδράνειας, χωρίς βέβαια την συμμετοχή μαθητών.

Αρκετά σας κούρασα με τα γενικά ας δούμε λοιπόν πως εφαρμόστηκε το πρόγραμμα GLOBE στο σχολείο μας. Κατά τη διάρκεια των 16 αυτών χρόνων έχουμε ολοκληρώσει πολλές εργασίες και έχουμε συμμετάσχει σε πολλές δράσεις  και δραστηριότητες.

Ενδεικτικά :

ΕΡΓΑΣΙΕΣ

  • ΟΞΙΝΗ ΒΡΟΧΗ εργασία που παρουσιάστηκε στο συνέδριο του GLOBE στο Ελσίνκι το 1998
  • ΚΗΦΙΣΟΣ ΠΟΤΑΜΟΣ εργασία που παρουσιάστηκε σε εκδήλωση της ΕΕΦ στην Άρτα το 1998
  • ΚΛΙΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΤΟΥ 38ου ΠΑΡΑΛΛΗΛΟΥ εργασία που παρουσιάστηκε στο 2ο συμπόσιο GLOBE στην Ελλάδα το 1999
  • ΚΛΙΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΣΤΟ ΑΙΓΑΛΕΩ εργασία που εκπονήθηκε στα πλαίσια προγράμματος Π.Ε και στηρίχθηκε στις μετρήσεις GLOBE  το 2002.

ΔΡΑΣΕΙΣ-ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

  • ΕΙΔΗ ΝΕΦΩΝ κατασκευή οδηγού νεφών το 2001
  • WEB CHAT συμμετοχή σε περισσότερα από 40 web chat που πραγματοποιήθηκαν με μαθητές και επιστήμονες από όλο τον κόσμο πάνω σε διάφορα θέματα περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος όπως

Φαινόμενο El Nino

Κλιματική αλλαγή  με τη συμμετοχή επιστημόνων από αποστολή στην Ανταρκτική

Εδαφοκάλυψη

  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕΣΩ E-MAIL με καθηγητές και μαθητές από άλλα σχολεία του κόσμου( ΗΠΑ, Κροατία , Βέλγιο Ιαπωνία κ.α )
  • ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΟΠΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΥΡΥΤΕΡΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ με συμμετοχές σε ημερίδες και φεστιβάλ , δημοσιεύσεις και συνεντεύξεις σε εφημερίδες τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς , ενημέρωση μαθητών άλλων σχολείων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΕΚΔΡΟΜΕΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ σε άλλα σχολεία GLOBE της χώρας μας όπως

Καστοριά το 1998

Λίμνη Κερκίνη το 1999

Λίμνη Πλαστήρα το 2001

Ξάνθη – κοιλάδα του Νέστου το 2002

Σάμος το 2003

  • ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ GLOBE πολλές φορές δεδομένα GLOBE χρησιμοποιήθηκαν για να υποστηρίξουν δραστηριότητες μέσα στη τάξη στα πλαίσια άλλων μαθημάτων όπως στο μάθημα επιλογής Β΄Λυκείου Αρχές Περιβαλλοντικών Επιστημών (2003-2009)
·        ΑΛΛΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

 

  1. Συμμετοχή στο πιλοτικό πρόγραμμα μέτρησης της θερμοκρασίας

     εδάφους και αέρα μέσω αισθητήρων

  1. Συμμετοχή σε διαγωνισμό με θέμα το φυσικό περιβάλλον (Biome)
  2. Συμμετοχή στη διεθνή συνεργασία με τίτλο Digital Earth-GIS
  3. Συμμετοχή στη διεθνή συνεργασία με τίτλοWorld Geography Space /  

Time Travel

 

Σχεδιάζουμε για το μέλλον να εισάγουμε και άλλου τύπου δραστηριότητες οι οποίες θα είναι  διαθεματικές, πράγμα το οποίο λείπει από τον αυστηρά επιστημονικό χαρακτήρα του GLOBE, όπως π.χ

Τα σύννεφα στην  ποίηση , το θέατρο και το τραγούδι.

Πως ο καιρός επηρέασε και συνέβαλλε στη διαμόρφωση διαφόρων ιστορικών γεγονότων.

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

Βέβαια όλα δεν είναι εύκολα στη ζωή μας έτσι και στην εφαρμογή ενός προγράμματος υπάρχουν δυσκολίες και προβλήματα, τα οποία σε γενικές γραμμές ήταν:

Στην υλικοτεχνική υποδομή

Στη  δυσκολία εφαρμογής ενός τέτοιου προγράμματος στο Ελληνικό Λύκειο λόγω του χαρακτήρα του σχολείου( συνεχείς εξετάσεις , άγχος κάλυψης της ύλης , έλλειψη χρόνου από τους μαθητές )

Στις αντιδράσεις ατόμων εκτός GLOBE

Στη δυσκολία χειρισμού μεγάλου αριθμού μαθητών που επιθυμεί να συμμετάσχει σε τέτοιου είδους προγράμματα.

Όμως στον αντίποδα αυτών υπάρχουν αρκετοί μαθητές οι οποίοι εμπνέονται και θα έλεγα παθιάζονται με τέτοιου είδους δραστηριότητες. Το ενδιαφέρον τους είναι πολύ μεγάλο με συνέπεια και μετά την αποφοίτησή τους ασχολούνται ακόμη και επαγγελματικά με περιβαλλοντικά θέματα, αφού συνέχισαν τις σπουδές τους προς την κατεύθυνση αυτή. Αυτή είναι η μόνη και η καλύτερη απολαβή που είχα αυτά τα 16 χρόνια που ασχολούμαι με το GLOBE και πιστέψτε με όπως και εσείς το ξέρετε βέβαια , είναι το καλύτερο πράγμα που μπορεί να έχει ένας εκπαιδευτικός

Αυτό είναι πολύ παρήγορο το ότι οι προσπάθειές μας δεν έμειναν άκαρπες. Για αυτό και μόνο το λόγο ας προσπαθήσουμε στις δύσκολες αυτές στιγμές που περνάμε όλοι,  να δώσουμε με το παράδειγμα και την προσπάθειά μας ένα όραμα στη νέα γενιά.

Με την εισαγωγή του project στο αναλυτικό πρόγραμμα δίνεται η ευκαιρία να εκμεταλλευθούμε τις δυνατότητες που προσφέρει το GLOBE στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Τέλος κάτι πολύ σημαντικό για το δίκτυό μας τα έτη 2011-2013 το GLOBE σε συνεργασία με τη NASA έχει αναλάβει πρωτοβουλία για την ενημέρωση μαθητών και καθηγητών σε όλο τον κόσμο για τις επιπτώσεις στη Γη της κλιματικής αλλαγής. Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να αντλήσετε από το site του GLOBE www.globe.gov

Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.

   

 

 

 

 

 

Publicité
Publicité
Commentaires
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΚΟΙΝΩΝΙΑ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Publicité
Pages
Visiteurs
Depuis la création 126 168
Newsletter
Publicité